tábla

Írni tanul a gyerekem!

Az iskola kezdés idején a gyerekek hatalmas lelkesedéssel vetik bele magukat az írás tanulásba. Nagyon viccesnek és könnyűnek tartják az íráselemek vázolását. Teljességgel játéknak veszik. Pedig ez a folyamat nagyon komoly metódus alapján épül fel.

Egyrészt egy mozgásos folyamat elsajátítását jelenti, ugyanakkor a pszichológiai funkciók összerendezését és együttműködését is. Hosszas gyakorlás alatt épül ki az a képesség amely az írásfolyamat automatizmusát jelenti.

Milyen lépései vannak írástanulásnak?

Előkészítés, fejlesztés

Egy hosszabb kb két hónapos előkészítő szakasszal indul. A különböző játékos, rajzos feladatok közben a kisgyerek elsajátítja az helyes testtartást, ülésmódot. Megtanul tájékozódni az írólapon és eligazodni a füzet vonalrendszerében.

A tanító nénik különböző foglalkozásokkal (pl.: papírhajtogatás, gyurmázás, gyöngyfűzés) fejlesztik a kéz izomzatát és a kéz koordinációját, valamint pontosítják a helyes ceruzafogást, ha szükséges. Ebben a korban, ha egy rossz kéztartás beidegződik az egész életében végig kísérheti. Nagyon fontos írás közben az összehangolt szem és kézkoordináció, emiatt szükséges lehet a kézdominancia pontosítására. Fel kell mérni, hogy kik a balkezesek és célszerű őket a pad bal oldalára ültetni, de átszoktatni nem szabad őket!

Betűelemek tanulása

A gyerekek először a betűk írásához szükséges formai elemekkel ismerkednek meg. Álló egyeneseket, horogvonalat, alsó és felsőívelésű csészevonalakat, felső és alsó hurkolású fecskevonalakat rajzolnak, először nagyban, majd a három vonalas füzet vonalközeibe lekicsinyítve. Ezek stabil írásához nagyszámú ismétlés kell. Eleinte a gyerekek mozdulatai görcsösek, nagy erőkifejtéssel járnak. A szemüket nem veszik le a kezükről, gyakran fejük vagy akár az egész felsőtestük mozgásával is követik a mozdulatot, az erős összpontosítás miatt kidugják a nyelvüket. A sok gyakorlás során ezek a felesleges erők és mozdulatok aztán leépülnek, elmaradnak.

Betűtanulás

Megtanulják a betűelemeket betűkké összerakni. Általában 2-3 naponként tanulnak egy új betűt. Először megismerkednek az új betűvel. A hangból indulnak ki, majd megismerik a hang jelét, vagyis a betűt. Minden betű tanítása több fázisban történik. Ez a betűk írásának a nehézségi foka határozza meg. Mindegyik módszer más sorrendben tanítja a betűket, éppen azért, hogy az azonos hangzású betűk minél távolabb legyenek egymáshoz. A diszlexia gyanús gyerekek könnyen összekeverhetnék..

A gyerekek a különböző betűk tanulásával párhuzamosan tanulják meg a betűkapcsolást, az íráskötést. A sok gyakorlás révén az írástempó gyorsul, a mozdulatok egyre gördülékenyebbé, biztosabbá válnak, az írás kezd automatizálódni.

A betűelemek és betűk összekötésénél már a gyerek nem is élvezi annyira a feladatokat. Elnagyolja, elmaszatolja és kezd terhére lenni a feladat. A Mami pedig összeomlik, ha csúnyán ír a gyerek. Az otthoni gyakorlásra feladott házi feladatot, már legalább négyszer radírozza ki mert szerinte csúnya. A legrosszabb amit tehet. Először is a gyerek hozzászokik ahhoz, hogy majd újra írom, ha nem jó, és nem figyel oda. Szimbolikus jelentése pedig a radírozásnak, hogy eltüntetem amit csináltam, vagyis nem vállal félesősséget a tetteiért. Jobb megtanítani a gyereket, hogy tegye zárójelbe amit elrontott és írja újra. Otthon Mamiként is soha ne javítsd ki a az írását, inkább legyen egy közös füzetetek és abban aranyszínnel karikázd be, melyik betű a legszebb. Ez ösztönzőbb a gyereknek, mintha a hibáját látná kiemelve.

Mire figyelj, hogy segíteni tudd:

Képes legyen a vonalközben maradni, ne ugráljanak ki belőle a betűk. A csúnyaság szubjektív fogalom, ami neked csúnya neki szép lehet. Tehát ne kiabálj vele, hogy írj szebben. Rendezett legyen az írása, vagyis ne legyen tele pacával, áthúzásokkal és maszatolással. Az”o” ovál betűket egyenletesen kanyarítsa. Képes legyen egy betűt folyamatos vonalvezetéssel leírni és ne kapkodja fel a ceruzát, mert az bizonytalanságot jelent. Tudja követni a vonalat, pl az „m” betűnél, ahol a tartó száron át kell húznia még egyszer, vagy a „d” betű szára például. Ne legyenek remegések a vonalvezetésben, mert az félelmet jelöl.

Nem fog hiba nélkül írni 2 hónapon belül, ez hosszas gyakorlás részéről. Ha te kitartó vagy és dicséred ő is szebben fog majd írni.